شنبه , اردیبهشت ۱ ۱۴۰۳
گیاهی ترین گیاهی ترین AnzanDigital فروشگاه
خانه / اخبار / بازدید گردشگران و توریست های خارجی از حسینیه چهل دختران نایین

بازدید گردشگران و توریست های خارجی از حسینیه چهل دختران نایین

بازدید گردشگران و توریست های خارجی از حسینیه  چهل دختران نایین
همانند دیگر حسینیه‌های تاریخی نایین متشکل از دو قسمت روباز و مسقف می‌باشد. میدان یا فضای روباز حسینیه با نقشة مربع مستطیل ساخته شده – و در اضلاع چهارگانه آن، در دو طبقه، ایوان، صفه‌ها و غرفه‌هایی تدارک دیده شده است. ایوان یا شاه‌نشین حسینیه در میانه یکی از اضلاع کوچک میدان قرار گرفته و نمای داخلی آن گچ اندود و با طاق‌نماسازی و طاقچه‌سازی و نیز نقاشی‌هایی تزئین شده است.این ایوان دارای پوشش طاق و تویزه است. نمای خارجی ایوان با کاشی‌های آبی و سفید مزین شده که تاریخ نصب آن سال ۱۲۲۶ ه. ق می‌باشد. بخش مسقف یا گنبددار حسینیه با طرح هشت ضلعی و صفه‌ها و غرفه‌هایی در دو طبقه ساخته شده و در میانه پوشش گنبدی آن روزنه‌هایی تعبیه شده است. غرفه‌های طبقه فوقانی این بخش در ایام عزاداری مورد استفاده زنان قرار می‌گیرد. کار ساختمانی این بخش از حسینیه توسط دو تن از معماران محلی به نام‌های «حاج محمدعلی و حاجی علی‌اکبر مفیدی» آغاز شده و توسط استادکاران ندوشن یزد به اتمام رسیده است.
در ضلع غربی میدان حسینیه، سقاخانه زیبایی ساخته شده که دارای پنجره‌ای با تقسیمات سه‌تایی است. فضای اصلی این سقاخانه آئینه‌کاری و خاتم‌کاری شده و در بالای آن نقاره‌خانه یا گلدسته‌ای ساخته‌اند که سابق بر این، بر آن اذان می‌گفته‌اند و به هنگام سحر در ماه مبارک رمضان در آن نقاره‌زنی می‌شده است. این سقاخانه منتسب به حضرت اباالفضل (ع) است و در میان مردم شهر از احترام و جایگاه خاصی برخوردار می‌باشد. در حسینیه چهل دختران همچنین فضای کوچکی به نمازخانه یا مسجد اختصاص یافته که از طریق در و پنجره چوبی به فضای میانی حسینیه راه پیدا می‌کند.
حسینیه چهل دختران در مرکز تقاطع دو راه قرار گرفته و به همین جهت چهار دهانه آن به معابر عمومی راه دارد. در سال‌های اخیر با خرید یکی از خانه‌های مجاور حسینیه، صحن بزرگی برای حسینیه چهل دختران تدارک دیده‌اند.
در دو ماه نخست سال ۹۶ از ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت ماه بیش از ۱۶ هزار گردشگر خارجی وارد شهرستان نایین شده و بیش از ۲۵ هزار نفر بازدید از بناهای تاریخی توسط گردشگران انجام گردیده است. طبق آمار منتشر شده اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نایین در سال ۹۵ نیز ۲۸,۰۰۰ گردشگر خارجی از شهر تاریخی نایین بازدید نموده اند که این آمار مبین جذابیت و توجه گردشگران خارجی به این شهر تاریخی است .
این گردشگران بیشتر از کشورهای فرانسه،آلمان، ایتالیا و انگلیس بوده ولی از دیگر کشورها و قاره ها نیز گردشگران زیادی از جاذبه های گردشگری شهرستان بازدید نموده اند.
بناها و جاذبه های مورد بازدید گردشگران به ترتیب شامل مسجد جامع نایین،خانه تاریخی پیرنیا،بافت تاریخی نایین،نارین قلعه،بازار تاریخی و کارگاههای عبابافی محمدیه بوده است.
با توجه به قرار داشتن محله چهل دختران در ورودی و ابتدای بافت تاریخی و بازار تاریخی نایین ، گردشگران و مسافران داخلی و خارجی زیادی از بافت تاریخی این محله خصوصاً از آب انبارهای این محله ، حسینیه و سقاخانه حضرت اباالفضل(ع) بازدید می نمایند . با توجه به رشد ورود گردشگران و علاقه گردشگران خارجی به آئین و سنت های عزاداری ایرانیان در ایام ماه محرم و صفر خصوصا مبحث گردشگری مذهبی درتمام ایام سال گردشگران بسیاری از مراسمات سنتی و مذهبی بازدید می نمایند .
در ایام نوروز و ایام مسافرت های فصل تابستان نیز گردشگران داخلی با ورود به بافت تاریخی و حسینیه چهل دختران از این بافت تاریخی بازدید می نمایند . با وجود گرما و کویری بودن منطقه نایین ، بسیاری از گردشگران پس از ورود به بازار تاریخی با توجه به سنتی بودن معماری بازار و وجود بادگیرها و مدل طراحی بازار از دمای پایین و خنک بودن این بازار متعجب می گردند . جاذبه معنوی و وجود سقاخانه چهل دختران حضرت اباالفضل (ع) هر بیینده و گردشگری را به خود فرا می خواند .
تاثیر این مراسم پر شور مذهبی را در صحبت های گردشگر بلژیکی را در کلیپ کوتاه زیر پس از مشاهده آئین عزاداری ، عزاداران هیئت محله چهل دختران نایین مشاهده فرمایید .

http://www.aparat.com/v/CX4LO

گزارش آئین های عزاداری مردم شهر نایین و روستای سهیل
پخش شده از شبکه خبر – مصاحبه با گردشگر بلژیکی در مورد آئین های عزاداری مردم نایین
و مصاحبه با اهالی روستای سهیل

IMG_20170330_222332_wm IMG_20170330_222324_wm IMG_۲۰۱۷۰۳۲۱_۲۲۱۹۰۳

جشن نوروزی و سنتی سال 96
جشن نوروزی و سنتی سال ۹۶
بازدید گردشگران از حسینیه و سقاخانه
بازدید گردشگران از حسینیه و سقاخانه
بازدید گردشگران از حسینیه و سقاخانه
بازدید گردشگران از حسینیه و سقاخانه
بازدید گردشگران از حسینیه و سقاخانه
بازدید گردشگران از حسینیه و سقاخانه
بازدید گردشگران از حسینیه و سقاخانه
بازدید گردشگران از حسینیه و سقاخانه

درباره نویسنده سایت

درباره محله تاریخی چهل دختران نایـین این محله که در دو سر بازار بزرگ واقع شده یکی از قدیمی ترین و بزرگترین محله های نایین می باشد. آثار بجا مانده از برج و بارو و خندق پای آن دلیلی است بر این ادعا در گذشته در کناره های شرقی این محله خندقی وجود داشته و ارتباط این محل از طریق دروازه بازار بوسیله پل چوبی معروف به تخت پل با بیرون شهر برقرار میشده است که بقایای قسمتی از خندق و دیواره های بلند آن و نیز برجک نگهبانی محله هنوز وجود داشته و دروازه چهل دختران نیز بصورت قدیمی خود و با درهای چوبی آن باقی مانده است .

مشاهده بیشتر

دعای ندبه سقاخانه چهل دختران نایین

شروع مجدد مراسم دعای ندبه در اولین جمعه بعد از ماه مبارک رمضان در سقاخانه حضرت اباالفضل محله چهل دختران

شروع مجدد مراسم دعای ندبه در اولین صبح جمعه بعد از ماه مبارک رمضان مورخ …